Duurzaamheid. Meestal associëren we deze term met het milieu🌏 . Doe ik ook hoor. Om de fantastische omgeving waarin ik woon te beschermen en niet meer te vervuilen dan nodig is. Ik bewaar al het water dat ik niet direct gebruik en geef het aan mijn planten of voeg het toe aan mijn wasmachine. Ik scheid mijn afval en gooi alle groente- en fruitafval op een composthoop, heb ik volgend jaar weer lekker potgrond. Ik droog mijn was aan de waslijn, terwijl Canadezen toch echt het hele jaar hun droger gebruiken. Lekker Europees.
Maar duurzaamheid gaat voor mij verder dan dit. Je kunt duurzaamheid namelijk ook heel goed toepassen op onderwijs.
Hoe kunnen we onderwijs/online trainingen zó ontwikkelen dat ze duurzaam zijn?
Hierbij neem ik altijd mee:
– Is de training voor iedereen toegankelijk (dus ook voor mensen met een beperking)?
– Is de training makkelijk aan te passen zodat deze altijd up to date is?
– Is de training inclusief?
– Is de training ontwikkeld op een manier die nog jaren meekan, met andere woorden: is de training vooruitstrevend, intuïtief en bijvoorbeeld -ik noem maar wat- COVID-bestendig?
Hoe pas jij duurzaamheid toe in jouw werk?