Velen van jullie weten dat ik vertaal en schrijf, maar wisten jullie ook dat ik in Canada bij MacEwan University werk als Learning Specialist voor Students with Disabilities?
Hier schrijf ik (gek genoeg) niet vaak (genoeg) over. Deze studenten laten mij elke dag zien waarom ons onderwijssysteem niet ingericht is op ‘out-of-the-box’ scenario’s. Deze studenten wisten dus allang dat ons onderwijssysteem niet voorbereid is op zoiets als COVID-19/Corona virus.
Wij schakelen namelijk helemaal niet makkelijk over van klassikaal naar online en ‘je hebt vast een mager excuus’ als je niet bij elke klas aanwezig bent.
Elke dag werk ik met studenten aan ‘Individual Service Plans’ waarin wij aanpassingen doen aan de huidige leeromgeving om deze ook voor hen toegankelijk te maken. Dit betekent bijvoorbeeld dat wij een papieren boek in braille aanleveren, een gebarentaaltolk in de klas organiseren, of studenten online toegang geven tot de les zodat zij er tóch bij kunnen zijn ook als ze in het ziekenhuis liggen.
Dankbaar werk? Dat zeker. Reactief? Absoluut.
Als we ons onderwijssysteem zó zouden inrichten dat alle materialen en lessen voor iedereen (onafhankelijk van lichamelijke conditie, locatie etc) toegankelijk zijn, zijn we voorbereid op de toekomst.
Wil je hier meer over weten? Stuur me een berichtje of een connectieverzoek!
En kijk dit grappige filmpje dat de spijker op de kop slaat: