F.A.Q.
Omdat mijn bedrijf in Canada gevestigd is, val ik niet onder de Nederlandse BTW regeling. Op de factuur staat daarom “BTW verlegd”. Op de website van de Belastingdienst kun je meer lezen over wat dit precies betekent en hoe je dit correct verwerkt in jouw boekhouding.
Als je niet fysiek met elkaar samenwerkt, is heldere communicatie essentieel. Trello en Google Docs zijn handige tools die ik graag gebruik om het overzicht te behouden en op een efficiënte manier samen te werken op afstand. Als we willen overleggen kunnen we gebruik maken van Skype, Zoom, Facetime, BlueJeans, en ga zo maar door: gewoon vanachter je eigen bureau, bank, of bed. Er komt geen trein of auto aan te pas. Is ook wel zo fijn voor het milieu (en de portemonnee).
Als Nederland slaapt – ben ik aan het werk! Ik heb 8 extra uren om een deadline te halen. Dat betekent dat als een opdrachtgever mij aan het einde van de Nederlandse werkdag een opdracht toestuurt, ik nog de héle Canadese werkdag heb om aan de opdracht te werken. Ik zorg er dan voor dat de opdrachtgever de opdracht ’s ochtends “first thing” weer in zijn of haar inbox vindt.
Voor het inplannen van een gesprek is het einde van de middag (Nederlandse tijd) het handigste tijdstip voor mij, dan is het in Canada vroeg in de ochtend.